LAATSTE NIEUWS


Examens: De kop is er af, nog even bikkelen!

6 dagen geleden geplaatst door vdl

De eerste examenweek zit er vanmiddag na de Nask2 (Mavo), Economie (Havo) en Nederlands (Vwo) op! Hopelijk kijkt iedereen er met een goed gevoel op terug. Na vandaag 3 dagen leren én een beetje bijkomen. Daarna weer verder: ZET HEM OP!


Brugklassers van het Edith Stein op reis!

6 dagen geleden geplaatst door vdl

Leren doen de leerlingen meestal in het schoolgebouw. Soms is het veel beter dat gebouw te verlaten en in de wereld om ons heen te leren. Zo gingen op donderdag 12 april alle brugklasmeisjes in de ochtend naar Siemens in Den Haag voor een zogenaamde “Girlsday” om te zien dat techniek zeker ook voor meisjes erg interessant kan zijn. De overige brugklasleerlingen het Science Center in Delft. De leerlingen die VTO- (extra) Engels volgen gingen van 23 tot en met 26 april naar Engeland: een leerzame en spannende reis naar Londen: Dove Castle, Tower of London, een rondrit door deze grote stad en the changing of the guards, Harry en Megan (?)!

Vlakbij het Edith Stein, aan het Lange Voorhout bevindt zich het Escher Museum, in het voormalige Koninklijke paleis. Donderdag 17 mei gaan 55 brugklasleerlingen zich op school en in het museum bij de vakken wiskunde en beeldende vorming bezighouden met de kunstenaar Maurits Escher.

Maandag 28 of dinsdag 29 mei gaan de leerlingen van 1A, 1B en 1 E naar Museum Meermanno, dit museum van het boek bevindt zich op loopafstand van het Edith Stein. Brugklassers leren daar te schrijven als een middeleeuwse monnik met een ganzenveer, krijgen alles te horen over de geschiedenis van de boekdrukkunst en bezoeken het museum met daarin boeken van honderden jaren oud. Uiteraard sluiten ook de brugklassers eind juni het schooljaar af met de jaarlijkse schoolreisdag (met een keuze uit verschillende bestemmingen!) en de eindsportdag.


Artikel Lucas Leerkracht: Edith Stein-leerlingen geven Engelse les in het po

1 week geleden geplaatst door vdl

Mei 2018
De overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs is niet voor alle leerlingen even gemakkelijk. Dat merken ook de vakdocenten Engels op het Edith Stein College. Leerlingen van het Edith Stein geven daarom extra Engelse les aan groep 7 en 8 van de Paschalisschool.

Guillaume Rossouw geeft Engels op het Edith Stein College. “Het taalniveau van brugklassers verschilt sterk, daar willen we basisscholen bij helpen. De Passchalisschool reageerde enthousiast op het idee om Edith Stein-leerlingen extra Engelse lessen te laten geven. Dat doen we nu drie jaar met succes.” De leerlingen die voor de klas staan op de Paschalisschool volgen het Versterkt Talen Onderwijs (VTO) aan het Edith Stein College. Leerlingen volgen dan een programma met extra uren Engelse les. Doel is om uiteindelijk het Anglia-diploma – een certificaat waar leerlingen op verschillende niveaus aan kunnen werken, te behalen. Guillaume Rossouw: “Daarbij hoort een maatschappelijke activiteit, wij doen dat door onze leerlingen te laten lesgeven in het basisonderwijs in groep 7 en 8. Zij verzorgen zo’n acht tot tien lessen. Samen werken we aan de voorbereiding, maar de leerlingen zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de les en het lesplan. Zij beslissen wat de docent doet en wat de leerling. Ze geven elkaar tips, delen elkaars lessen, houden een logboek bij en maken een portfolio. De groepsleerkracht van de basisschool is wel altijd aanwezig wanneer de leerlingen voor de klas staan. Hij blijft natuurlijk verantwoordelijk.”

Aanpassen
De 15-jarige Ana Maria uit 4 vwo geeft sinds kort een uur per week Engels aan groep 7. “Ik doe het samen met een vriendin en we vonden het best spannend. We dachten dat het heel moeilijk zou zijn om dertig kinderen stil te houden. Maar het ging verrassend goed. Wat me opviel, was dat de ene leerling native speaker was en de andere echt een beginner. We hebben de les zo gemaakt dat we opdrachten per leerling kunnen aanpassen.”

Die lessen maken de leerlingen van het VTO zelf. “We hebben allemaal verschillende lessen bedacht en die delen we met elkaar. Bijvoorbeeld over de Winterspelen, super heroes, animals, movies en seasons. Je kunt elke week een ander onderwerp kiezen of – zoals met de Winterspelen – wel een paar lessen vullen met een onderwerp als je dat leuk vindt. In de lessen zit van alles, zoals filmpjes, een quiz en schrijf- en leesopdrachten”, zegt Elzahra (14) uit 4 vwo die vorig jaar voor de klas stond.

Verbinding
Margot van Holthe, adjunct-directeur van de Paschalisschool: “Ik ben echt blij met deze samenwerking. We vinden het belangrijk om een positieve leeromgeving te creëren en ik zie dat onze leerlingen heel enthousiast reageren op deze lessen. In groep 7 krijgen de leerlingen een periode lang alleen Engels van de Edith Stein-leerlingen. De leerlingen van groep 8 krijgen naast deze extra les ook Engels van de groepsleerkracht. Wat ik zo belangrijk vind aan deze samenwerking, is dat we een verbinding leggen tussen het po en het vo. Niet alleen op gebied van onderwijs, maar ook op leerlingniveau. Onze scholieren vinden het heel leuk dat ze contact hebben met leerlingen van de middelbare school.”

Pabo
Guillaume Rossouw is trots op zijn VTO-leerlingen: “Dankzij deze maatschappelijke opdracht leren zij zoveel meer dan alleen lessen samenstellen. Ze leren omgaan met verantwoordelijkheid, dat zij zich bijvoorbeeld netjes moeten afmelden als ze ziek zijn, dat zij een voorbeeldrol hebben in de klas, maar ook dat zij echt een meerwaarde zijn voor een ander door kennis te delen. En wie weet maakt het leerlingen enthousiast voor het vak. Er is al een jongen na zijn examen naar de pabo is gegaan”, lacht de docent Engels.

Ana en Elzahra hebben andere ambities, maar dat het lesgeven hen veel positiefs heeft gebracht, beamen de meiden. Elzahra: “Je wordt er zelfverzekerder van. Je staat voor een grote groep en ze luisteren naar je. Ik heb er echt veel van geleerd, dat je bijvoorbeeld je lessen moet aanpassen aan de leerlingen. Mijn eerste les was veel te ingewikkeld.” Ook Ana is positief over het lesgeven: “Ik vind het nu veel minder eng om presentaties te geven, mijn zelfvertrouwen is er echt op vooruitgegaan.”

De lessen zijn volgens Van Holthe heel verfrissend: “Jongeren spreken gewoon een andere taal en dat past weer goed bij onze leerlingen. Bovendien sluiten de lesonderwerpen goed aan omdat het thema’s zijn die veelal onder onze leerlingen leven. Wat ik ook knap vind, is dat de Edith Stein-leerlingen consequent Engels spreken en dat zij via hun thema-lessen de verschillende vaardigheden als lezen, spreken en schrijven overbrengen. Ik vind het echt een meerwaarde voor onze leerlingen.”

Tekst: Sietske Arkenau
Fotografie archief Edith Stein College


Donja (4V) geselecteerd voor W2W PROGRAM 2018

1 week geleden geplaatst door vdl

Donja is geselecteerd voor het Women2Women programma in Boston, Amerika deze zomer! Haar reis en verblijf wordt volledig gesponsord door de Amerikaanse Ambassade en zij zal een inspirerend 10-daags programma volgen met jonge vrouwen uit alle hoeken van de wereld:

“The purpose of the Women2Women (W2W) International Leadership Program is to identify and engage promising young women leaders (ages 15-19 years) and train them in the areas of leadership development, cultural awareness, conflict resolution and civic engagement. The goal of W2W is to further empower young women with the tools, relationships and oppotunities required to lead in today’s world.”

Wij wensen Donja veel mooie ervaringen in Boston!

 


Boys- en Girlsday

1 maand geleden geplaatst door vdl

Afgelopen donderdag hebben 62 girls een bezoek gebracht aan SSC-ICT om kennis te maken met ICT / Bèta en techniek; de 62 boys hebben kennis gemaakt met (niet technische ) beroepen in het onderwijs. Het was een leuke, leerzame dag.


Voetbaltoernooi 1e en 2e jaars

1 maand geleden geplaatst door vdl

Wat een mooie dag was het, de leerlingen waren niet te stoppen tijdens het voetbaltoernooi! Hierbij een klein foto-overzicht van dit sportevenement:


De Girlsday van de brugklasmeiden van het Edith Stein

1 maand geleden geplaatst door ejk

Tijdens de jaarlijkse Techniekdag voor brugklassers ging een deel van de leerlingen naar het Science Center van  de TU in Delft om in een workshop een raket, een lego-robot of een brug te bouwen en een groot deel van de brugklasmeiden van het Edith Stein meldde zich al vroeg in de ochtend bij Siemens in Den Haag (Ypenburg).

Daar werden zij vorstelijk ontvangen en met een hapje en een drankje in de technische watten gelegd! Na een aantal  PowerPoint- presentaties over toekomstkansen voor vrouwen in de techniek en vooral ook over duurzame energie gingen de leerlingen in groepjes zelf aan de slag onder leiding van (uiteraard vrouwelijke!) medewerkers van Siemens. Eerst maar eens in teams werken aan de ontwikkeling van een originele App. De individuele opdracht was vervolgens: zet een robot met elektromotor in slechts één uur in elkaar en laat hem koorddansen! Dat bleek nog lastig: Vijf scholen en in totaal 250 aanwezige meisjes, slechts drie robots waren op tijd klaar. Eén daarvan was van “onze” Latisha Statia uit klas 1B! Wat waren we trots op haar!

.

H. van Steijn


Giving Back-leerlingen maken kennis met advocatuur

1 maand geleden geplaatst door vdl

Een nieuwe delegatie Haagse advocaten is aangetreden – inclusief 4 van onze Giving Back leerlingen: Inge, Xiaoxin, Daniel en Mariam! Afgelopen zaterdag 7 april hebben zij meegedaan aan een workshop recht onder bezielende begeleiding van medewerkers van de Landsadvocaat. In het schitterende kantoor van Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn kregen ze een casus om voor te bereiden en moest er vervolgens in de rechtszaal uitspraak worden gedaan. Een leerzame middag!

 


ISK-leerlingen maken kennis met Poolse coaches

2 maanden geleden geplaatst door vdl

Afgelopen week heeft een aantal Poolse ISK-leerlingen kennis gemaakt met een tiental gekwalificeerde Poolse coaches, die zich belangeloos ten dienst stellen van onze ISK-ers. De coaches – waaronder Kacper Wardzinski en Anna Lipinska, ex-ISK – zijn zelf ook ooit eens verhuisd naar Nederland en kennen de valkuilen van een migratie op jonge leeftijd en zijn inmiddels bekend in onze stad. Zij willen deze kennis en ervaring graag delen met onze leerlingen. Het was een gezellige en sprankelende bijeenkomst, waarbij iedereen een passende coach heeft gevonden. Een mooi initiatief van IDHEM, de belangenvereniging voor mensen uit Midden- en Oost Europa.