LAATSTE NIEUWS


Lucie is eerste van Zuid-Holland geworden met turnen!

12 maanden geleden geplaatst door vdl

Lucie uit 1E is afgelopen weekend bij turnen eerste van Zuid-Holland geworden in de meerkamp (vloer, sprong, balk en brug). Ze mag nu een niveau hoger en gaat vervolgens landelijk. Gefeliciteerd!

 


Minister van Onderwijs VS, Betsy DeVos, bezoekt Edith Stein College

12 maanden geleden geplaatst door vdl

Maandag 11 juni was er bijzonder bezoek op het Edith Stein College. In het grootste geheim was het voorbereid, het bezoek van de Amerikaanse minister van Onderwijs Betsy DeVos. Slechts een paar mensen wisten ervan op school tot het moment daar was.

Toen er security door de school begon te lopen was te merken dat er spanning ontstond. Wat zou er gaan gebeuren? Was er iets mis? Kwam er misschien bezoek? Toen het aantal beveiligers aan de voorzijde van de school toenam werd duidelijk dat er iemand op bezoek zou komen. Op het moment dat er vier auto’s de straat inreden steeg de spanning. Is het Koningin Maxima? Misschien Koning Willem Alexander? Allemaal niet. Het was mevrouw Betsy DeVos die onze school had uitgekozen om een bezoek aan te brengen.

Het bezoek bestond uit een aantal onderdelen:

  • Een gesprek met de rector, dhr. Kloos
  • Een gesprek met 8 leerlingen (die pas 10 minuten voor de ontmoeting hoorden wie zij zouden gaan ontmoeten)
  • Een les Frans bijwonen bij dhr. Assih

Doel van het bezoek was dat de Minister onderzoek doet hoe zij het onderwijs in de Verenigde Staten kan hervormen. Ze bezoekt daarvoor een aantal landen die volgens internationale vergelijkende tests beter presteren dan de Verenigde Staten.

Het was een unieke belevenis voor alle betrokkenen! Het komt niet vaak voor dat zo’n hooggeplaatste gast de school bezoekt.


Wetenschapscongres 2018

12 maanden geleden geplaatst door vdl

5VWO heeft maandag 11 juni inspiratie opgedaan voor hun profielwerkstuk op het Wetenschapscongres 2018 in Leiden. Er waren nuttige workshops en mooie presentaties over bijzondere (PWS) onderzoeksprojecten!


De Holland Experience van Giving Back

12 maanden geleden geplaatst door vdl

20 april t/m 22 april 2018  zijn de deelnemers aan Giving Back naar Pieterburen geweest. Ze hadden een druk programma, waarvan we nu het verslag hebben gekregen:

Dag 1: Aankomst en spelletjes

De eerste dag van het Giving Back programma was vrijdag. Het was een echte leuke dag. Toen we aangekomen zijn, gingen we eerst naar onze kamers om om te kleden en een beetje te rusten daarna gingen we lunchen en s’avonds gingen we met zijn allen kaarten en leuke spelletjes spelen. (Door Adnan 4H)

Dag 2: Zeehondenopvang, visrestaurant en workshop

Zaterdag was onze tweede dag bij het Giving Back programma, het was erg leuk en leerzaam. Vroeg in de ochtend gingen we met ons allen ontbijten en de rest van de dag hadden we leuke activiteiten. Als eerste gingen wij naar een zeehondenopvang en daar kregen we een rondleiding waar wij veel informatie over de zeehonden kregen. Tijdens de pauze zijn wij gaan lunchen en voor de avondmaaltijd zijn wij naar een visrestaurant gegaan waar wij verschillende soort vissen hebben gegeten en kregen ook tegelijkertijd veel informatie over de vissen. Eind van de middag mochten wij ook zelf sushi maken. En als afsluiting was er een feestje in de avond georganiseerd. Ik vond zaterdag echt een leuk dagprogramma want door deze activiteiten heb ik veel mensen leren kennen waar ik nog steeds buiten Giving Back contact mee heb. Ook hadden wij een workshop over hoe je succesvol moet zijn en dat vond ik erg leerzaam want dat is precies wat jongeren van tegenwoordig nodig hebben. (Door Mariam 4H)

 

Dag 3: Wadlopen en weer naar huis

De laatste dag van het weekendje met Giving Back was een ervaring om nooit te vergeten. Wij hadden iets veel ergers verwacht dan wat wij uiteindelijk meemaakten. Het was mooi weer, de zon scheen en het water kwam heel soms alleen tot onze knieën. Ook hadden we de kans om kleine zeedieren te zien zoals krabjes en schelpen. Het wadlopen was rustgevend en een perfect moment om met anderen te praten en beter te leren kennen. Kortom, het was een mooi afsluiting van een weekend vol met activiteiten en sociale interactie. (Door Xiao Xin en Inge 5V)


Brugklas in Museum Meermanno

12 maanden geleden geplaatst door vdl

De brugklassen zijn naar Museum Meermanno geweest, het oudste boekenmuseum ter wereld. De leerlingen hebben geleerd over boekgeschiedenis en boekvormgeving. Ook konden zij zelf aan de slag.


Schaakkampioenen!

12 maanden geleden geplaatst door vdl

Abdel en Maria uit de kopklas blijken na 16 lessen de allerbeste schakers te zijn. Gefeliciteerd!

 

 


Examens: De kop is er af, nog even bikkelen!

1 jaar geleden geplaatst door vdl

De eerste examenweek zit er vanmiddag na de Nask2 (Mavo), Economie (Havo) en Nederlands (Vwo) op! Hopelijk kijkt iedereen er met een goed gevoel op terug. Na vandaag 3 dagen leren én een beetje bijkomen. Daarna weer verder: ZET HEM OP!


Brugklassers van het Edith Stein op reis!

1 jaar geleden geplaatst door vdl

Leren doen de leerlingen meestal in het schoolgebouw. Soms is het veel beter dat gebouw te verlaten en in de wereld om ons heen te leren. Zo gingen op donderdag 12 april alle brugklasmeisjes in de ochtend naar Siemens in Den Haag voor een zogenaamde “Girlsday” om te zien dat techniek zeker ook voor meisjes erg interessant kan zijn. De overige brugklasleerlingen het Science Center in Delft. De leerlingen die VTO- (extra) Engels volgen gingen van 23 tot en met 26 april naar Engeland: een leerzame en spannende reis naar Londen: Dove Castle, Tower of London, een rondrit door deze grote stad en the changing of the guards, Harry en Megan (?)!

Vlakbij het Edith Stein, aan het Lange Voorhout bevindt zich het Escher Museum, in het voormalige Koninklijke paleis. Donderdag 17 mei gaan 55 brugklasleerlingen zich op school en in het museum bij de vakken wiskunde en beeldende vorming bezighouden met de kunstenaar Maurits Escher.

Maandag 28 of dinsdag 29 mei gaan de leerlingen van 1A, 1B en 1 E naar Museum Meermanno, dit museum van het boek bevindt zich op loopafstand van het Edith Stein. Brugklassers leren daar te schrijven als een middeleeuwse monnik met een ganzenveer, krijgen alles te horen over de geschiedenis van de boekdrukkunst en bezoeken het museum met daarin boeken van honderden jaren oud. Uiteraard sluiten ook de brugklassers eind juni het schooljaar af met de jaarlijkse schoolreisdag (met een keuze uit verschillende bestemmingen!) en de eindsportdag.


Artikel Lucas Leerkracht: Edith Stein-leerlingen geven Engelse les in het po

1 jaar geleden geplaatst door vdl

Mei 2018
De overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs is niet voor alle leerlingen even gemakkelijk. Dat merken ook de vakdocenten Engels op het Edith Stein College. Leerlingen van het Edith Stein geven daarom extra Engelse les aan groep 7 en 8 van de Paschalisschool.

Guillaume Rossouw geeft Engels op het Edith Stein College. “Het taalniveau van brugklassers verschilt sterk, daar willen we basisscholen bij helpen. De Passchalisschool reageerde enthousiast op het idee om Edith Stein-leerlingen extra Engelse lessen te laten geven. Dat doen we nu drie jaar met succes.” De leerlingen die voor de klas staan op de Paschalisschool volgen het Versterkt Talen Onderwijs (VTO) aan het Edith Stein College. Leerlingen volgen dan een programma met extra uren Engelse les. Doel is om uiteindelijk het Anglia-diploma – een certificaat waar leerlingen op verschillende niveaus aan kunnen werken, te behalen. Guillaume Rossouw: “Daarbij hoort een maatschappelijke activiteit, wij doen dat door onze leerlingen te laten lesgeven in het basisonderwijs in groep 7 en 8. Zij verzorgen zo’n acht tot tien lessen. Samen werken we aan de voorbereiding, maar de leerlingen zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de les en het lesplan. Zij beslissen wat de docent doet en wat de leerling. Ze geven elkaar tips, delen elkaars lessen, houden een logboek bij en maken een portfolio. De groepsleerkracht van de basisschool is wel altijd aanwezig wanneer de leerlingen voor de klas staan. Hij blijft natuurlijk verantwoordelijk.”

Aanpassen
De 15-jarige Ana Maria uit 4 vwo geeft sinds kort een uur per week Engels aan groep 7. “Ik doe het samen met een vriendin en we vonden het best spannend. We dachten dat het heel moeilijk zou zijn om dertig kinderen stil te houden. Maar het ging verrassend goed. Wat me opviel, was dat de ene leerling native speaker was en de andere echt een beginner. We hebben de les zo gemaakt dat we opdrachten per leerling kunnen aanpassen.”

Die lessen maken de leerlingen van het VTO zelf. “We hebben allemaal verschillende lessen bedacht en die delen we met elkaar. Bijvoorbeeld over de Winterspelen, super heroes, animals, movies en seasons. Je kunt elke week een ander onderwerp kiezen of – zoals met de Winterspelen – wel een paar lessen vullen met een onderwerp als je dat leuk vindt. In de lessen zit van alles, zoals filmpjes, een quiz en schrijf- en leesopdrachten”, zegt Elzahra (14) uit 4 vwo die vorig jaar voor de klas stond.

Verbinding
Margot van Holthe, adjunct-directeur van de Paschalisschool: “Ik ben echt blij met deze samenwerking. We vinden het belangrijk om een positieve leeromgeving te creëren en ik zie dat onze leerlingen heel enthousiast reageren op deze lessen. In groep 7 krijgen de leerlingen een periode lang alleen Engels van de Edith Stein-leerlingen. De leerlingen van groep 8 krijgen naast deze extra les ook Engels van de groepsleerkracht. Wat ik zo belangrijk vind aan deze samenwerking, is dat we een verbinding leggen tussen het po en het vo. Niet alleen op gebied van onderwijs, maar ook op leerlingniveau. Onze scholieren vinden het heel leuk dat ze contact hebben met leerlingen van de middelbare school.”

Pabo
Guillaume Rossouw is trots op zijn VTO-leerlingen: “Dankzij deze maatschappelijke opdracht leren zij zoveel meer dan alleen lessen samenstellen. Ze leren omgaan met verantwoordelijkheid, dat zij zich bijvoorbeeld netjes moeten afmelden als ze ziek zijn, dat zij een voorbeeldrol hebben in de klas, maar ook dat zij echt een meerwaarde zijn voor een ander door kennis te delen. En wie weet maakt het leerlingen enthousiast voor het vak. Er is al een jongen na zijn examen naar de pabo is gegaan”, lacht de docent Engels.

Ana en Elzahra hebben andere ambities, maar dat het lesgeven hen veel positiefs heeft gebracht, beamen de meiden. Elzahra: “Je wordt er zelfverzekerder van. Je staat voor een grote groep en ze luisteren naar je. Ik heb er echt veel van geleerd, dat je bijvoorbeeld je lessen moet aanpassen aan de leerlingen. Mijn eerste les was veel te ingewikkeld.” Ook Ana is positief over het lesgeven: “Ik vind het nu veel minder eng om presentaties te geven, mijn zelfvertrouwen is er echt op vooruitgegaan.”

De lessen zijn volgens Van Holthe heel verfrissend: “Jongeren spreken gewoon een andere taal en dat past weer goed bij onze leerlingen. Bovendien sluiten de lesonderwerpen goed aan omdat het thema’s zijn die veelal onder onze leerlingen leven. Wat ik ook knap vind, is dat de Edith Stein-leerlingen consequent Engels spreken en dat zij via hun thema-lessen de verschillende vaardigheden als lezen, spreken en schrijven overbrengen. Ik vind het echt een meerwaarde voor onze leerlingen.”

Tekst: Sietske Arkenau
Fotografie archief Edith Stein College